![]() |
![]() |
רכבותRome if you want to... and save up to 70% on hotels. רומא עצמה מקושרת לרשת הרכבות האיטלקית עם מספר תחנות רכבת שהמרכזית ביניהם היא Rome Termini שלצידה מסוף אוטובוסים נרחב. במרכז העיר מצויים גם שני קוי רכבת תחתית. בסוף שנת 2004 הוחל בבניית קו הרכבת התחתית השלישי. בנוסף, ישנה ברומא חשמלית קטנה המקשרת בין מרכז העיר לרובע הטרסטברה. הרכבות באיטליה לא מדייקות בד``כ. קחו זאת בחשבון אם אתם צריכים להחליף רכבת כדי להגיע ליעדכם. אם זמן ההחלפה הוא קצר, יש סיכוי מזערי שתספיקו את הרכבת האמורה. אחרי ביקור נחמד באיטליה בשילוב נסיעות ארוכות ברכבות (לרומא, מילאנו, ונציה), נוכחתי לדעת, כי כל האזהרות על כרטיסנים הקונסים, את אלו ``שלא מחתימים את הכרטיסים בקופסאות הצהובות המסתוריות``, לא כ``כ מדוייקות נכון לעת עתה, וההיפך הוא הנכון. הכרטיסנים מאיצים בעולים לרכבות שימהרו לעלות, ללא צורך בהחתמת הכרטיס למטה, ולמעשה הכרטיסנים עוברים אחר כך מספסל לספסל, תוך כדי הנסיעה ומנקבים את הכרטיסים, אז אפשר להירגע.
עניין חשוב נוסף: לאלו השבים לארץ מנמל התעופה המרכזי ברומא לתל אביב (לאונרדו דה וינצי) הטרמינל לישראל נמצא במקום נפרד, ומרוחק מזה הכללי, וחייבים לקחת אוטובוס מיוחד מחוץ לטרמינל הרגיל, המוביל לטרמינל 5 המיוחד לישראל כאמור, וזהו מידע חשוב לאלו המגיעים ברגע האחרון, ומתחילים להתרוצץ בטרמינל הכללי, וכך מאבדים זמן יקר, עד שהמידע הנכון מגיע ועלול לגרום לאיחור הטיסה. מבחינת תחבורה, ההמלצה שלי היא לקנות כרטיס שבועי, שמשולב לכל האוטובוסים, רכבות ומטרו שיש ברומא, הכרטיס עולה 16 יורו וזה פשוט משתלם מאוד בהתחשב בעובדה שכל נסיעה רגילה עולה יורו וביום אחד לפעמים נוסעים בין 6 ל - 10 פעמים לפחות. ניתן לרכוש את הכרטיס רק ב - Termini בקיוסק שנקרא Tabaco.
מבחינת ההעברות - בכל רומא אין העברות דרך אף חברת נסיעות. אין בעיה לקחת בטרמינל מונית, שעולה 15 יורו לבן אדם עד למלון וגם מונית בחזור. בנוסף אפשר למצוא בעיר חברות הסעה במחיר אפילו קצת יותר זול מהמוניות המקומיות. זהירות - ממש לפני העליה למטוס בנתב``ג יציעו לכם העברות דרך חברת אייזי שטל מהשדה ברומא למלון ובחזור, אל תעשו את הטעות שאני עשיתי ופשוט אל תקחו את זה. דבר ראשון, הם לוקחים מחיר הרבה יותר גבוה מהמוניות המקומיות, אבל חשבתי שלא נורא ועדיף לקחת את זה מאשר להסתבך שם אבל בדיוק ההפך היה, הגענו לשדה ברומא וחיכינו שעה עד שבאו לאסוף אותנו, כאשר במהלך הזמן הזה לא ידענו מה לעשות, כשניסינו להתקשר למספר חינם, שהם טוענים שיש להם מרומא ואפשר להתקשר מכל טלפון ציבורי כמובן שלא הצלחנו ובחזור, עד שבאו לאסוף אותנו, כמובן אחרי בזבוז של זמן וכסף להבין מתי הם יגיעו אלינו, הגענו אחרונים לשדה תעופה (דבר שלא אפשר לנו לשבת ביחד בטיסה). לפני הנסיעה לרומא חששתי ביותר מההגעה למלון מהטרמינל. אז כך - מסתבר שזה פשוט ביותר! שימו לב:
1. לאחר לקיחת המזוודות מגיעים לאיזור קטן ומקורה בטרמינל שיש בו קיוסק הנקרא TABBACO - משם יש לקנות כרטיס עלייה לרכבת (11 יורו לאדם) הנקראת: לאונרדו אקספרס. יש לעלות 2 קומות למעלה אל הרציף - הרציף היחיד כי זוהי הרכבת היחידה. 2. לאחר שעולים על הרכבת יורדים בתחנה האחרונה והיחידה ברכבת זו - תחנה סופית הנקראת הטרמיני. אורך הנסיעה היה 35 דקות ללא עצירות כמובן. 3. בטרמיני עליכם לחפש את המטרו המוביל אל המלון בו אתם נמצאים. סך הכל יש 2 קווי מטרו A ו B. שימו לב על מפת המטרו מהו איזור המלון ופשוט עלו על מטרו (מחיר כרטיס 1 יורו לאדם). זה הכל - 2 רכבות ואתם במקום ``בנזק`` של 12 יורו לאדם. זה כמובן עדיף על מחיר של מונית - 50 יורו למונית עד למרכז העיר (דיווח של הרבה מאוד ישראלים שהיו איתנו במלון) את ערכת רומא פס רוכשים תמורת 20 יורו בלשכות התיירות (i) ולא בקיוסקים בהם רוכשים כרטיסים רגילים
(T). הערכה כולל כרטיס הנחה לאתרים (שני אתרים ראשונים בחינם), כרטיס נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית (תחתית, טראם, אוטובוס עירוני) לשלושה ימים, מפה סבירה, רשימת האתרים המכבדים את את הכרטיס ורשימת אירועים. מי שינצל את שתי הכניסות לאתרים יחסוך כסף רב. לדוגמא, בקולוסיאום הכרטיס חוסך הן את דמי הכניסה והן את התור הארוך לרכישת הכרטיס. פשוט מעבירים בשער הכניסה ונכנסים. הערות: 1. כרטיס התחבורה לא טוב ל- 72 שעות כפי שנכתב כאן, אלא ל- 3 ימים מתאריך הנסיעה הראשונה ותוקפו פג בחצות ביום השלישי. למי שרלוונטי, לא כדאי להפעיל אותו בערב אלא בבוקר שלמחרת. 2. התחתית יעילה בצורה יוצאת מן הכלל. הרכבות מגיעות בתכיפות גבוהה והן מהירות ביותר וממוזגות. הבעיה היא שיש רק שני קווים שלא מגיעים לכל מקום. האוטובוסים ברובם לא ממש ממוזגים והם צפופים ולא ממש נעימים. לעיתים החוויה היא כמו של נסיעה בטיולית צבאית. בעיה נוספת היא ריבוי הקווים והקושי באיתור הקו הספציפי הנדרש. בקיוסקי העיתונים ניתן למצוא מפות עם ציון תחנות האוטובוס והקוים שגם לא תמיד שימושיות ויעילות לחלוטין. רצוי להשתמש בעזרה של המלון או גורם אחר. נסיעה טובה.נסענו ברכבת מורונה לונציה. ברכבת הזולה ה``ריג`ונלה``, הנסיעה יכולה להיות חוויה מפוקפקת. אל תתיאשו לחפש קרון ממוזג. מיד עם הכניסה לאולם הרכבת בונציה יש משרד למכירת כרטיסים למוניות המיים בלי תור כמעט. קנינו כרטיס מוניות יומי, שמתי אותם בכיס ונזכרתי בהם שוב רק למחרת. מרבית האיטלקים שפגשנו, כולל הנוער אינו דובר אנגלית, לכן למרות השילוט הטוב GPS בעיברית חוסך זמן ולחץ. משדה התעופה דה וינצ`י לרומא יש שתי אופציות – רכבת מהירה (25 דקות) לטרמיני (תחנת רכבות מרכזית ברומא) נקראת יורוטריין מחיר של 11 אירו לאדם, או רכבת פרברית שמגיעה לתחנת אוסיסטנסה (30 דקות) ומחירה 5.5 אירו. מתחנת אוסיסטנסה יש קישור למטרו דרך תחנת פירמידה. מחיר כרטיס מטרו 1 אירו.
כרטיס המטרו תקף ל- 75 דקות והוא משלב גם כרטיס אוטובוס בו, כך שאפשר לקחת מטרו ולעלות על אוטובוס לאחר מכן באותו כרטיס (בטווח של 75 דקות). ברומא העיר לא מומלץ להסתובב עם אוטו (הייתי אוסר אם הייתי יכול). הרחובות מאוד מבלבלים, התנועה פקוקה ואין חנייה. תל אביב היא גן עדן לעומתה. נקודות העניין בעיר במרחק הליכה, ואם אין כוח יש אוטובסים זמינים (אך מפוצצים) ומטרו טוב. השכרת רכב: אנחנו הזמנו רכב מהארץ דרך איסתא בחברת יורופקאר. לקחנו קטגוריה B וביקשנו דיזל וידני. קיבלנו פיאט בראוו 1.4 דיזל וידני. אוטו שהתאים לצרכינו בדיוק. האוטו מתאים ל-4 אנשים בקלות. תא המטען הכיל 2 מזוודות גדולות שניתן לפתוח ולתפעל אותן מבלי להוציא את המזוודות. ניתן להכניס 3-4 מזוודות גדולות על צידן. האוטו סוחב בכל העליות של הרי איטליה שבדקנו, ומאוד חסכני בדלק – יצא לנו 1200 ק``מ לכ- 70 ליטר דלק. הדלק עולה 1.4 אירו לליטר דיזל בערך, ו- 1.45 לבנזין. לא היו בעיות בהשכרת המכונית – לא דרשו ממני רישיון בינלאומי. צריך לבדוק לפני שלוקחים את האוטו שאין לו שום נזק והמיכל מלא. לכל מי ששואל לא צריך GPS. רומא קשה לנהיגה אבל חוץ מזה השילוט מאוד נוח, ואין בעיית התמצאות בתנאי שיש לך מפה. כבישים – כביש 3 בלאציו (מחוז רומא) איום, כביש 1 סביר פלוס.הכביש המהיר – כביש בתשלום נראה כביש באיכות מצויינת אבל לא נסענו בו. באומבריה וטוסקנה הכבישים מצויינים. אוטובוסים - אי אפשר לקנות כרטיס בתוך האוטובוס ואפשר לקנות כרטיסים או במטרו או בחניות של TABACCI. עדיף לעשות כרטיס ל-3 ימים או רומא פס (בטוריסט אינפורמישיין בין השאר). אם אתם מגיעים בלילה עם טיסות של אל אל, חפשו בשער עליה למטוס את הבחורה שמארגנת שאטל מהשדה למלון, במחיר זול ממונית ב-3 בבוקר ברומא (אין רכבת בין 12 בלילה ל-6 בבוקר משדה התעופה לעיר). התחבורה הציבורית ברומא נפסקת ב-12 בלילה.
רכבת יורוסטר לפירנצה יוצאת כל שעה. משך הנסיעה שעה ושלושים וחמש דקות. הסכום 38 יורו לכל כיוון ואפשר לקנות כרטיס הלוך ושוב ולשריין מקום בשעה הרצויה לחזרה
|
|